Hittan helyett szexuális felvilágosítást az óvodákban!
Érdekes hír olvasható a hiradó.hu-n. Egy lengyel baloldali párt vitatja, hogy az erkölcsösség összefügg a vallásossággal és szexuális felvilágosítással cserélné fel az iskolákban a hittant.
Mindig elönt kissé az ingerültség, amikor egy politikai alakulat a vallásossághoz, az egyházakhoz méri politikai identitását. Nálunk is rendszeresen előbukik a baloldali pártokból a böffenet és politikai haszonszerzés okán kritizálják az egyházakat. Persze a politikai küzdőtér jobb oldalán is elő-előjön a szavazatszerző szándék, amikor egy politikus fotósok hadától kísérve végez vallásos tevékenységet. Gondoljunk csak a Gyurcsány Ferencre, aki elmondta egy interjúban: évekig bérmálkozott (sic). De a Szent Jobb-körmenet élén haladó politikusok többsége sem heti templomba járó egyháztag. Gyakran kerül elő politikai fórumokon az egyik oldalról az, hogy csökkenteni kell az egyházak anyagi támogatását, másrészről, hogy növelni kell az egyházak szerepét a társadalom életében. Politikusok, így kell ezt érteni.
De mit is akar a Palikot Mozgalom (Ruch Palikota)? Bebizonyítani, hogy az erkölcsnek nincs semmi köze a vallásossághoz. Merthogy nem csupán vallásos előírás, hogy az ember ne öljön, ne lopjon. Óriásplakátokon hirdetik ebbéli véleményüket, de olyan mondatok is kikerültek a molinókra, hogy „Nem hiszel Istenben? Nem vagy egyedül!” Hát óriási, ezt eddig nem tudta egyetlen ateista sem, felteszem ők eddig magányosan ácsorogtak a templomba igyekvők között vasárnap a tér sarkán. Hogy a párt mit szeretne, szerintem egyértelmű. Azok szavazatait, akik rühellik az egyházakat. Idáig a politika.
De. Nézzük csak, hogy mi a különbség a társadalmi erkölcs és a vallásos előírások között? Illetve mi a hasonlóság.
Kezdjük utóbbival! A nyugati civilizáció erkölcsi normáit az egyházi normákból szedte össze. Legalább az alapot. Ne lopj, ölj, hazudj, ne kívánd felebarátodét, főként annak feleségét stb. A honfoglaló magyaroknak még egészen más normáik voltak, aki nem hiszi, kérdezzen meg valakit ott, ahol eleink portyáztak. Azt gondolom, ezek a normák ma általánosan elfogadottak, nem kell ahhoz egyházi embernek lenni.
De tessék mondani, mi újság a paráznasággal? A tízparancsolat nem tartja szerencsésnek. Jézus szerint már az is paráznaság, ha pajzán gondolatok cikáznak át az ember agyán, ha egy formás bokát lát egy olyan nő lába végén, aki nem a felesége!
Merthogy – és most jön a különbség -, addig amíg az egyház erkölcsi normái állandóak, addig a társadalmi normák folyamatosan változnak. Mert fogadjuk el: a tízparancsolat egészen addig érvényes, míg Mózes újra fel nem megy a Hórebre! Addig ott van a Bibliában leírva az alapot képező tíz erkölcsi norma (2Móz 20,2-17). A társadalom erkölcsi normái azonban változnak. koronként, trendenként, reklámkampányonként. Sokáig a homoszexualitás bűn volt, most sokak szerint különleges tulajdonság, a válást nemrég (nincs kétszáz éve sem) engedélyezték, most szinte mindenki él ezzel a joggal.
Ne legyünk persze képmutatók. Magukat vallásos embereknek tartók sem képesek mindig és folyamatosan a mózesi táblák normái szerint élni. De attól az erkölcs még állandó – az előírásokban.
A lengyel párt akciója az erkölcs egyházi rehabilitálásáról, vagy néhány tízezer szavazatról szól? Egyetemi etika tankönyvem (Zlinszky János jegyezte) első mondata meg úgy szólt, hogy „Mindenkinek joga van mindenhez. Ahhoz is, hogy elkárhozzon.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Egyik legnépszerűbb cúsztatás, ferdítés.
Nem az egyház tanításai nyomán kezdett Európa erkölcsösebben élni (ha kezdett), hanem a társadalom feljődése terelte az egyházat (is) a civilizáltabb, emberibb normák irányába.
Persze lehet vitatni, hogy a keresztyénség tartotta-e magát ezekhez a normákhoz, és ha igen, akkor koronként milyen mértékben. És azt is lehet mondani, mert úgy van, hogy a tízparancsolat normái nagyjából minden világvallásban előfordulnak. De nem léteztek pl. a római birodalomban komoly társadalmi támogatottsággal a keresztyénség elterjedése előtt.
Hogy ezen elvek általánossá válása pont a keresztény egyház megerősödésével egyidőben váltak követendő normákká, még nem bizonyít semmit, de csúsztatásnak elsőrangú.
Értem persze a célzást. De tedd a szívedre a kezedet! A katolikus egyházból az utóbbi időben sok pedofíliával kapcsolatos hír látott napvilágot. Nyilván nem állnak rendelkezésemre pontos statisztikai adatok, de úgy gondolom nem nagyobb a katolikus egyházban a pedofília előfordulási aránya, mint a társadalom más szegleteiben. De nagyobbat szól, ha arról ír a sajtó, hogy pedofil egy pap, mintha arról, hogy egy kisvárosi hentes (bocs hentesek!) pedofil. Ráadásul ez gumicsontként bármikor a katolikusok fejéhez vágható.
Gondolom, ettől a pillanattól akár le is zárhatjuk a vitát, nemde?
A legutóbbi komment meg árulkodó. Ha egy egyházi témával foglalkozó blogon (de bárhol is) gúnyolódsz valaki (most éppen az én) hitén, az bizony téged minősít. Válaszoljam erre én meg azt, hogy tárgyi tudás nélkül ne akadékoskodj? Szerintem hiába írnám és még le is kellene mennem hozzá kutyába.
Tehát szerintem tényleg befejezhetjük, innen már végképp komolytalan lenne.
De akkor egy pragmatikus kérdést, mint pl. azt, hogy az ún ‘keresztény kultúrkör’-nek emlegetett civilizáció (nem tévesztendő össze a keresztény vallással, ugye!) erkölcsrendszere inherens módon a keresztény erkölcsön alapul-e, vagy ez amúgy is „kódolt” lenne egy felvilágosult társadalomban, légyszi, ne támasszunk alá HITEN alapuló érveléssel! Gondolom, te is elfogadod, hogy ezt viszont nekem nem áll módomban érvényesnek tekinteni.
És főleg ne vonjunk le következtetéseket A HIT ALAPJÁN olyan – húsbavágóan gyakorlati – kérdéseket illetően, mint pl. hogy a hittannak vagy a szexuális felvilágosításnak kellene-e kötelező tantárgynak lennie az elemi iskolában, vagy esetleg mindkettőnek.
Eddig (nagyjából) rendben van? (Elnézést, ha tényleg faragatlannak tűntem.)
inherens módon a keresztény erkölcsön alapul-e
helyett
inherens módon a keresztény valláson alapul-e
Nem, nem alapul azon. A mai nyugati civilizáció (ez szerintem pontosabb meghatározás, mint a "keresztény kultúrkör") általánosan bevett erkölcsi normáinak alapjait szerezte be a keresztyénségtől. Nyilván az így kialakult értékrendszer menet közben folyamatosan változott/változik. Napjainkra úgy viszonyul a biblikus parancsolatokhoz, mint a magyar nyelv a finnugorhoz. Nyomokban mogyorót tartalmaz.
Az általad felvilágosultnak hívott társadalom önmagát éppen a keresztyénséggel szemben határozza meg, így a témában szerintem nem lehet "inherens" érvként felhasználni.
Egy valami kétségtelen. A tízparancsolat 4-10-ig valamilyen formában érvényes ma is, bármilyen szekularizált is a vizsgált (nyugati) társadalom. Ha gondolod, mehetünk egyenként, parancsolatonként, úgy bővebben ki lehet fejteni, mire gondolok. Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy a fent említett hét parancsolatból többet is kikezdett a "felvilágosult" kor. Ennek én nem örülök, de természetesen nem örülésem okát is képes vagyok indokolni.